اخبار تكنولوژي و فناوري هاي روز دنيا اخبار تكنولوژي و فناوري هاي روز دنيا .

اخبار تكنولوژي و فناوري هاي روز دنيا

اگر نگران كيفيت هواي محيط محلي خود هستيد از اين چند برنامه استفاده كنيد

كيفيت هواي محيط پيرامون ما نقش مهمي در زندگي ما ايفا مي كند و در صورتي آلودگي محيط به هردليل خواه ناشي از آتش سوزي در يك جنگل باشد خواه در اثر آلودگي ماشين هاي در حال عبور و مرور.به هر حال بايد براي اندازه گيري آلودگي هوا و اطلاع از اينكه در چه محيطي زندگي مي كنيم ،از برنامه ها و نرم افزارهاي سنجش رسمي كيفيت هوا (AQI) استفاده كنيم پس تا آخر اين مقاله با ما همراه باشيد تا به معرفي چند برنامه رسمي بپردازيم.

در گزارشي تحقيقاتي كه در سال 2022 منتشر شد، سازمان بهداشت جهاني (WHO) اعلام نمود كه 99 درصد از جمعيت جهان ،ممكن است در بسياري از مواقع هوايي را تنفس كنند كه فراتر از دستورالعمل هاي توصيه شده آلودگي است. اگر در مورد كيفيت هواي محيط پيرامون خود مطمئن نيستيد، چندين برنامه داده‌ها را از ايستگاه‌هاي نظارت، تصاوير ماهواره‌اي و مانيتورهاي هواي خصوصي جمع‌آوري مي‌كنند كه داده‌هاي خود را به صورت عمومي به اشتراك مي‌گذارند تا شاخص كيفيت هوا (AQI) را در منطقه شما نشان دهند. در اينجا نحوه سنجش و رديابي كيفيت هوا در حال حركت نشان داده مي شود .

شاخص كيفيت هوا يا AQI چيست؟

شاخص كيفيت هوا در مقياسي براي اندازه گيري ارتباط سالم يا ناسالم كيفيت هوا براي تنفس است كه توسط دولت هاي مختلف در سراسر جهات تاييد شده است.اين 5 آلاينده اصلي شناخته شده براي اندازه گيري مشكلات سلامتي و تنفسي است:

  •  ازن سطح زمين
  • آلودگي ذرات (همچنين به عنوان ذرات معلق شناخته مي شود، از جمله PM2.5 و PM10)
  • مونوكسيد كربن
  •  دي اكسيد گوگرد
  • دي اكسيد نيتروژن

 

خوانده هاي AQI به صورت عددي از 0 تا 500 نمايش داده مي‌شوند و تعداد قسمت‌هاي يك آلاينده معين بر ميليون (PPM) در هوا را اندازه‌گيري مي‌كنند. بنابراين هرچه اين عدد كمتر باشد، هوا سالم تر و تميزتر است.اين چند برنامه ‌اطلاعات و داده‌ها را از ايستگاه‌هاي نظارتي نصب‌شده توسط دولت يا مانيتورهاي شركت‌هاي شخص ثالث دريافت كرده و به مصرف‌كنندگان فروخته مي‌شود.

PurpleAir يكي از اين شركت هاست كه مانيتورهاي هواي محلي را به فروش مي رساند. سپس داده هاي آن مانيتورها را با هر كسي كه به نقشه كيفيت هواي آن دسترسي دارد به اشتراك مي گذارد.

IQAIR

اپليكيشن iqair

IQAir از داده‌هاي ايستگاه‌هاي نظارت هوايي نظارتي دولتي، مانيتورهاي هوايي خود و داده‌هاي ماهواره‌اي استفاده مي‌كند. اين شركت با نهادهايي مانند برنامه محيط زيست سازمان ملل متحد و شوراي ساختمان سبز ايالات متحده همكاري كرده است و داده‌هايي را از ايالات متحده، هند، روسيه و ديگران دريافت مي‌كند تا نگاهي به سلامت هوا در سراسر جهان داشته باشد و گزارش‌هاي دوره‌اي كيفيت هوا را منتشر كند.

اين داده‌ها براي تشكيل يك نقشه تعاملي استفاده مي‌شود كه مي‌توانيد از وب سايت آن يا برنامه‌هاي iOS و Android IQAir AirVisual به آن دسترسي داشته باشيد. دومي شش آلاينده اصلي هوا را رديابي مي‌كند و آنها را در يك نمودار آسان براي خواندن نمايش مي‌دهد. مي‌توانيد يك آلاينده خاص را براي تاريخچه AQI ساعتي، روزانه يا هفتگي بررسي و رديابي كنيد.

AirVisual از كدهاي رنگي و نمادها براي نمايش كيفيت فعلي هوا استفاده مي‌كند. اگر سالم باشد، چهره‌اي خندان در كنار عدد AQI نشان مي‌دهد. اگر كيفيت هوا در محدوده ضعيف قرار گيرد، چهره‌اي را نشان مي‌دهد كه ماسك زده است و نسبت به قرار گرفتن در معرض آن هشدار مي‌دهد.

برنامه IQAir به دستگاه‌هاي خانه هوشمند متصل مي‌شود، اما اين شركت تصفيه‌كننده‌هاي هوا و مانيتورهاي كيفيت هوا را نيز مي‌فروشد. به‌علاوه، داده‌هاي مانيتورهاي خود را مانند PurpleAir به اشتراك مي‌گذارد.

 Breezometer

BreezoMeter، خريد اخير گوگل، اطلاعات را از مانيتورهاي زميني و ماهواره‌هاي دولتي جمع‌آوري مي‌كند، سپس آن را از طريق مدل‌هاي يادگيري ماشيني اجرا مي‌كند تا شرايط با كيفيت هواي زنده را براي يك منطقه خاص ايجاد كند.

اپليكيشن  Breezometer

 

برنامه اندرويد همچنين داده‌هاي آتش‌سوزي زنده را نمايش مي‌دهد، از جمله مناطقي كه قبلاً سوخته‌اند، و متغيرهايي مانند دود آتش را در امتيازات AQI خود نشان مي‌دهد. همچنين بخشي با توصيه‌هاي بهداشتي بر اساس كيفيت فعلي هوا و بخشي به نام قرار گرفتن در معرض من وجود دارد كه به شما امكان مي‌دهد در يك دوره زماني معين، مانند 30 روز گذشته، در معرض چه آلاينده‌هايي قرار گرفته‌ايد.

به نظر مي رسد در iOS، داده هاي BreezoMeter در برنامه آب و هواي اپل جمع شده است. موقعيت مكاني خود را بارگيري كنيد و روي كيفيت هوا ضربه بزنيد تا آن را بررسي كنيد.

براي رديابي مواجهه شخصي با هر چيزي فراتر از PM 2.5، بايد براي نسخه پريميوم هزينه كنيد، اما نقشه اصلي بدون توجه به آنچه در هوا است به شما نشان مي‌دهد.

 Airnow

AirNow ائتلافي از سازمان‌هاي دولتي و قبيله‌اي ايالات متحده است - آژانس حفاظت از محيط زيست، اداره ملي اقيانوسي و جوي، خدمات پارك ملي و ناسا - كه كيفيت هوا را در ايالات متحده، كانادا و مكزيك نظارت مي‌كند. اين آژانس ها داده هاي بيش از 500 شهر را در ارتباط با تصاوير ماهواره اي جمع آوري مي كنند.

اپليكيشن Airnow

AirNow به كاربران اجازه مي دهد شرايط را در مناطق خاص جستجو كنند، سپس يك AQI با كد رنگي ارائه مي دهد و آلاينده هاي اوليه (و غلظت آنها) را در منطقه نمايش مي دهد. اين وب سايت همچنين نقشه اي از كيفيت فعلي هوا در اين منطقه، پيش بيني چند روز آينده و اطلاعاتي در مورد آتش سوزي هاي جنگلي و قرائت سفارت ايالات متحده از سراسر جهان را نشان مي دهد.

AirNow در وب و همچنين از طريق برنامه هاي iOS و Android در دسترس است.

Standalone Weather Apps

نرم افزار Standalone Weather Apps

 

براي اطلاعات اجمالي AQI كه نيازي به دانلود برنامه ديگري ندارد، برنامه هواشناسي كه از قبل در تلفن خود داريد احتمالاً بخشي با داده‌هاي كيفيت هوا دارد.

به عنوان مثال، برنامه AccuWeather (اندرويد، iOS)، داراي يك بخش كيفيت هواي فعلي است كه داده‌هاي Plume Labs را نشان مي‌دهد، شركتي كه AccuWeather در سال 2022 خريداري كرد. بخش كيفيت هوا برنامه Weather Channel (اندرويد، iOS) نيز همين ويژگي را دارد، با داده‌هايي كه از سرويس نظارت بر جو كوپرنيك اتحاديه اروپا استخراج شده است.

Apple Maps و Google Maps

نرم افزار google map يا apple map

Apple Maps و Google Maps همچنين داراي داده‌هاي داخلي كيفيت هوا هستند. در Google Maps، اين ويژگي در منوي لايه‌ها قرار مي‌گيرد. روي آن ضربه بزنيد و كيفيت هوا را براي يك نماي كلي از داده‌هاي AQI در منطقه خود انتخاب كنيد. گوگل مي‌گويد داده‌ها از PurpleAir و AirNow استخراج مي‌شوند.

 

در Apple Maps، AQI و دما در گوشه سمت راست پايين نشان داده مي‌شوند. براي اطلاعات بيشتر، ويجت آب و هوا را به مدت طولاني فشار دهيد، كه در يك نگاه يك پاپ آپ آب و هوا ظاهر مي‌شود. روي آن ضربه بزنيد تا براي اطلاعات بيشتر به برنامه آب و هواي اپل منتقل شويد.

 

به ياد داشته باشيد: به يك منبع تكيه نكنيد

در حالي كه برنامه‌هاي با كيفيت هوا ابزار مفيدي هستند، خطاناپذير نيستند. برخي براي به‌روزرساني در مورد بلاياي طبيعي مانند آتش‌سوزي، زمان مي‌برند، و اگر ايستگاه‌هاي گزارش آب و هوا در منطقه خاصي وجود نداشته باشد، مي‌تواند بر دقت قرائت تأثير بگذارد.

 

حتي اگر ايستگاه‌هايي وجود داشته باشد، ممكن است آلاينده‌هاي تخصصي كه نگراني خاصي براي جوامع خاص دارند، نظارت نكنند. به عنوان مثال، در هيوستون، سطوح بالاي آلودگي صنعتي، اكسيد اتيلن را به يك نگراني تبديل كرده است، به ويژه براي افرادي كه در نزديكي پالايشگاه‌ها زندگي مي‌كنند. همه برنامه‌هاي كيفيت هوا براي اين آلاينده خاص نظارت نمي‌كنند.

 

همچنين توجه به اين نكته مهم است كه داده‌هاي كيفيت هوا در محله‌هاي كم‌درآمد بسيار كم است و اغلب اين محله‌ها اغلب در نزديكي پالايشگاه‌ها و ساير خطرات آلودگي قرار مي‌گيرند كه بر سلامت آن جمعيت تأثير زيادي مي‌گذارد.

 

بهترين شرط شما اين است كه داده‌هاي برنامه‌اي را كه داراي مجموعه داده قوي است با ابزارهايي از گروه‌هاي محلي نظارت بر هوا (مانند اين مورد در هيوستون) و نقشه‌هاي آلودگي (مانند اين نقشه از ProPublica) جفت كنيد كه به طور خاص آلودگي صنعتي سرطان‌زا را در محيط شما ترسيم مي‌كند. 

 

 


برچسب: اپليكيشن هاي كنترل كيفيت هوا،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۲۵:۴۹ توسط:ايساتيس تك موضوع: نظرات (0)