اخبار تکنولوژی و فناوری های روز دنیا اخبار تکنولوژی و فناوری های روز دنیا .

اخبار تکنولوژی و فناوری های روز دنیا

اگر نگران کیفیت هوای محیط محلی خود هستید از این چند برنامه استفاده کنید

کیفیت هوای محیط پیرامون ما نقش مهمی در زندگی ما ایفا می کند و در صورتی آلودگی محیط به هردلیل خواه ناشی از آتش سوزی در یک جنگل باشد خواه در اثر آلودگی ماشین های در حال عبور و مرور.به هر حال باید برای اندازه گیری آلودگی هوا و اطلاع از اینکه در چه محیطی زندگی می کنیم ،از برنامه ها و نرم افزارهای سنجش رسمی کیفیت هوا (AQI) استفاده کنیم پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا به معرفی چند برنامه رسمی بپردازیم.

در گزارشی تحقیقاتی که در سال 2022 منتشر شد، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام نمود که 99 درصد از جمعیت جهان ،ممکن است در بسیاری از مواقع هوایی را تنفس کنند که فراتر از دستورالعمل های توصیه شده آلودگی است. اگر در مورد کیفیت هوای محیط پیرامون خود مطمئن نیستید، چندین برنامه داده‌ها را از ایستگاه‌های نظارت، تصاویر ماهواره‌ای و مانیتورهای هوای خصوصی جمع‌آوری می‌کنند که داده‌های خود را به صورت عمومی به اشتراک می‌گذارند تا شاخص کیفیت هوا (AQI) را در منطقه شما نشان دهند. در اینجا نحوه سنجش و ردیابی کیفیت هوا در حال حرکت نشان داده می شود .

شاخص کیفیت هوا یا AQI چیست؟

شاخص کیفیت هوا در مقیاسی برای اندازه گیری ارتباط سالم یا ناسالم کیفیت هوا برای تنفس است که توسط دولت های مختلف در سراسر جهات تایید شده است.این 5 آلاینده اصلی شناخته شده برای اندازه گیری مشکلات سلامتی و تنفسی است:

  •  ازن سطح زمین
  • آلودگی ذرات (همچنین به عنوان ذرات معلق شناخته می شود، از جمله PM2.5 و PM10)
  • مونوکسید کربن
  •  دی اکسید گوگرد
  • دی اکسید نیتروژن

 

خوانده های AQI به صورت عددی از 0 تا 500 نمایش داده می‌شوند و تعداد قسمت‌های یک آلاینده معین بر میلیون (PPM) در هوا را اندازه‌گیری می‌کنند. بنابراین هرچه این عدد کمتر باشد، هوا سالم تر و تمیزتر است.این چند برنامه ‌اطلاعات و داده‌ها را از ایستگاه‌های نظارتی نصب‌شده توسط دولت یا مانیتورهای شرکت‌های شخص ثالث دریافت کرده و به مصرف‌کنندگان فروخته می‌شود.

PurpleAir یکی از این شرکت هاست که مانیتورهای هوای محلی را به فروش می رساند. سپس داده های آن مانیتورها را با هر کسی که به نقشه کیفیت هوای آن دسترسی دارد به اشتراک می گذارد.

IQAIR

اپلیکیشن iqair

IQAir از داده‌های ایستگاه‌های نظارت هوایی نظارتی دولتی، مانیتورهای هوایی خود و داده‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کند. این شرکت با نهادهایی مانند برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد و شورای ساختمان سبز ایالات متحده همکاری کرده است و داده‌هایی را از ایالات متحده، هند، روسیه و دیگران دریافت می‌کند تا نگاهی به سلامت هوا در سراسر جهان داشته باشد و گزارش‌های دوره‌ای کیفیت هوا را منتشر کند.

این داده‌ها برای تشکیل یک نقشه تعاملی استفاده می‌شود که می‌توانید از وب سایت آن یا برنامه‌های iOS و Android IQAir AirVisual به آن دسترسی داشته باشید. دومی شش آلاینده اصلی هوا را ردیابی می‌کند و آنها را در یک نمودار آسان برای خواندن نمایش می‌دهد. می‌توانید یک آلاینده خاص را برای تاریخچه AQI ساعتی، روزانه یا هفتگی بررسی و ردیابی کنید.

AirVisual از کدهای رنگی و نمادها برای نمایش کیفیت فعلی هوا استفاده می‌کند. اگر سالم باشد، چهره‌ای خندان در کنار عدد AQI نشان می‌دهد. اگر کیفیت هوا در محدوده ضعیف قرار گیرد، چهره‌ای را نشان می‌دهد که ماسک زده است و نسبت به قرار گرفتن در معرض آن هشدار می‌دهد.

برنامه IQAir به دستگاه‌های خانه هوشمند متصل می‌شود، اما این شرکت تصفیه‌کننده‌های هوا و مانیتورهای کیفیت هوا را نیز می‌فروشد. به‌علاوه، داده‌های مانیتورهای خود را مانند PurpleAir به اشتراک می‌گذارد.

 Breezometer

BreezoMeter، خرید اخیر گوگل، اطلاعات را از مانیتورهای زمینی و ماهواره‌های دولتی جمع‌آوری می‌کند، سپس آن را از طریق مدل‌های یادگیری ماشینی اجرا می‌کند تا شرایط با کیفیت هوای زنده را برای یک منطقه خاص ایجاد کند.

اپلیکیشن  Breezometer

 

برنامه اندروید همچنین داده‌های آتش‌سوزی زنده را نمایش می‌دهد، از جمله مناطقی که قبلاً سوخته‌اند، و متغیرهایی مانند دود آتش را در امتیازات AQI خود نشان می‌دهد. همچنین بخشی با توصیه‌های بهداشتی بر اساس کیفیت فعلی هوا و بخشی به نام قرار گرفتن در معرض من وجود دارد که به شما امکان می‌دهد در یک دوره زمانی معین، مانند 30 روز گذشته، در معرض چه آلاینده‌هایی قرار گرفته‌اید.

به نظر می رسد در iOS، داده های BreezoMeter در برنامه آب و هوای اپل جمع شده است. موقعیت مکانی خود را بارگیری کنید و روی کیفیت هوا ضربه بزنید تا آن را بررسی کنید.

برای ردیابی مواجهه شخصی با هر چیزی فراتر از PM 2.5، باید برای نسخه پریمیوم هزینه کنید، اما نقشه اصلی بدون توجه به آنچه در هوا است به شما نشان می‌دهد.

 Airnow

AirNow ائتلافی از سازمان‌های دولتی و قبیله‌ای ایالات متحده است - آژانس حفاظت از محیط زیست، اداره ملی اقیانوسی و جوی، خدمات پارک ملی و ناسا - که کیفیت هوا را در ایالات متحده، کانادا و مکزیک نظارت می‌کند. این آژانس ها داده های بیش از 500 شهر را در ارتباط با تصاویر ماهواره ای جمع آوری می کنند.

اپلیکیشن Airnow

AirNow به کاربران اجازه می دهد شرایط را در مناطق خاص جستجو کنند، سپس یک AQI با کد رنگی ارائه می دهد و آلاینده های اولیه (و غلظت آنها) را در منطقه نمایش می دهد. این وب سایت همچنین نقشه ای از کیفیت فعلی هوا در این منطقه، پیش بینی چند روز آینده و اطلاعاتی در مورد آتش سوزی های جنگلی و قرائت سفارت ایالات متحده از سراسر جهان را نشان می دهد.

AirNow در وب و همچنین از طریق برنامه های iOS و Android در دسترس است.

Standalone Weather Apps

نرم افزار Standalone Weather Apps

 

برای اطلاعات اجمالی AQI که نیازی به دانلود برنامه دیگری ندارد، برنامه هواشناسی که از قبل در تلفن خود دارید احتمالاً بخشی با داده‌های کیفیت هوا دارد.

به عنوان مثال، برنامه AccuWeather (اندروید، iOS)، دارای یک بخش کیفیت هوای فعلی است که داده‌های Plume Labs را نشان می‌دهد، شرکتی که AccuWeather در سال 2022 خریداری کرد. بخش کیفیت هوا برنامه Weather Channel (اندروید، iOS) نیز همین ویژگی را دارد، با داده‌هایی که از سرویس نظارت بر جو کوپرنیک اتحادیه اروپا استخراج شده است.

Apple Maps و Google Maps

نرم افزار google map یا apple map

Apple Maps و Google Maps همچنین دارای داده‌های داخلی کیفیت هوا هستند. در Google Maps، این ویژگی در منوی لایه‌ها قرار می‌گیرد. روی آن ضربه بزنید و کیفیت هوا را برای یک نمای کلی از داده‌های AQI در منطقه خود انتخاب کنید. گوگل می‌گوید داده‌ها از PurpleAir و AirNow استخراج می‌شوند.

 

در Apple Maps، AQI و دما در گوشه سمت راست پایین نشان داده می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر، ویجت آب و هوا را به مدت طولانی فشار دهید، که در یک نگاه یک پاپ آپ آب و هوا ظاهر می‌شود. روی آن ضربه بزنید تا برای اطلاعات بیشتر به برنامه آب و هوای اپل منتقل شوید.

 

به یاد داشته باشید: به یک منبع تکیه نکنید

در حالی که برنامه‌های با کیفیت هوا ابزار مفیدی هستند، خطاناپذیر نیستند. برخی برای به‌روزرسانی در مورد بلایای طبیعی مانند آتش‌سوزی، زمان می‌برند، و اگر ایستگاه‌های گزارش آب و هوا در منطقه خاصی وجود نداشته باشد، می‌تواند بر دقت قرائت تأثیر بگذارد.

 

حتی اگر ایستگاه‌هایی وجود داشته باشد، ممکن است آلاینده‌های تخصصی که نگرانی خاصی برای جوامع خاص دارند، نظارت نکنند. به عنوان مثال، در هیوستون، سطوح بالای آلودگی صنعتی، اکسید اتیلن را به یک نگرانی تبدیل کرده است، به ویژه برای افرادی که در نزدیکی پالایشگاه‌ها زندگی می‌کنند. همه برنامه‌های کیفیت هوا برای این آلاینده خاص نظارت نمی‌کنند.

 

همچنین توجه به این نکته مهم است که داده‌های کیفیت هوا در محله‌های کم‌درآمد بسیار کم است و اغلب این محله‌ها اغلب در نزدیکی پالایشگاه‌ها و سایر خطرات آلودگی قرار می‌گیرند که بر سلامت آن جمعیت تأثیر زیادی می‌گذارد.

 

بهترین شرط شما این است که داده‌های برنامه‌ای را که دارای مجموعه داده قوی است با ابزارهایی از گروه‌های محلی نظارت بر هوا (مانند این مورد در هیوستون) و نقشه‌های آلودگی (مانند این نقشه از ProPublica) جفت کنید که به طور خاص آلودگی صنعتی سرطان‌زا را در محیط شما ترسیم می‌کند. 

 

 


برچسب: اپلیکیشن های کنترل کیفیت هوا،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۲۵:۴۹ توسط:ایساتیس تک موضوع: نظرات (0)